2005-10-08

Lägesrapport från Gullmarsplan

Kära läsare. Jag har varit nära att tappa kontrollen över detta konstprojekt. Det är så vackert att jag kan dö. Men det tänker jag inte. Inte än. Jag sammanfattar för nytillkomna läsare:

1. Mina intentioner när jag drog igång bloggen var att granska mediernas nyhetsflöde och presentera godbitarna. Det började bra. Jag fick snabbt tusentals läsare. Sedan upptäckte jag det norrländska nyhetsgodiset. Blev besatt av Örnsköldsviks Allehanda och deras webbaserade lokalreporter Gösta Westling. Han har gett oss tidningsord som
BARFOTAONANIST, ALBINOREN och KNOGMACKA. Han bästa rubrik hittills är ”JÄRV ÄLG BLEV REN OCH BOSATTE SIG PÅ Ö”. Detta, mina vänner, är BRA NYHETER.

2. Gösta Westling vägrade länge att ställa upp på intervju. Men en dag gav han efter för mina förföljelser och
kroknade. I samma veva började folk påstå att min blogg var ett reklamjippo för boken om mig, till exempel Mats Andersson. Andra, som Isobel, kunde bara älska Gösta istället för mig. Obehagligt och svekfullt.

3. Jag drog igång en omröstning på bloggen för att nominera och utse 2005 års Stora Journalist-Prisse. Intresset blev enormt. Aftonbladets Daniel Nyhlen vann i hård konkurrens med Moores Bingo Rimér och Expressens Niclas Rislund. Priset består av en jättestor pokal och tvivelaktig ära. Men hur ska jag överlämna pokalen?
Mejla tips!

4. Den 10 november meddelas att Aftonbladet och Lars Johan Hierta gör sig av med Daniel Nyhlén. Kampen är över.

5. UPDATE 2006. Nya tider. Trots tusentals läsare läggs bloggen ned. Det är för jävla jobbigt att gno runt och spana på andras nyheter. Det är mycket roligare att hitta på själv. Håll utkik efter mina notiser i Kvällstidningen.

Från och med 2006 kommer bloggen bara att vara vaken en kort stund på höstarna när Årets Stora Journalist-Prisse ska utses.

Och hör och häpna - Gösta Westling har fått jobb på Aftonbladet. Alltid lika omisskännligt putslustig som på Örnsköldsviks Allehanda. Tacka Prisse för all uppmärksamhet och det fina nya jobbet! Lycka till grabben.