2005-09-16

Intervju med nyhetsalkemisten GW

Ni har väntat länge. Jag har väntat ännu längre. Nu är den äntligen här: INTERVJUN med världens bästa Gösta Westling på Örnsköldsviks bästa Allehanda.

Kvällstidningen eller Dostojevskij, vad väljer du?
- Jag väljer kvällstidningen främst eftersom jag har svårt att hålla reda på namn och Dostojevskijs böcker brukar innehålla väldigt många sådana. Annars har jag inte någon komplicerad smak utan föredrar böcker som kommer från en serie oerhört förutsägbara och töntiga science fictiontitlar som samlas under namnet Delta Science Fiction.

Hur känns det att vara förföljd av mig?
- Att vara jagad av Prisse är onekligen en hård tillvaro. Mest för att jag själv är van att sätta folk i rampljuset och inte själv hamna där. Jag har inte direkt tänkt på det jag gör på jobbet som komiskt men kan man roa någon så är det ju bara bra. Trots att det är hårt att vara förföljd så har Prisses efterhängsna rapportering gett allehanda.se mycket bra uppmärksamhet och det är bara att tacka för det.

Här kommer slutligen en existentiell fråga som är lika intressant som frågan om meningen med livet. Den beskriver den bräckliga jämviktspunkt som mänskligheten verkar vara dömd att befinna sig på. Världens befolkning befinner sig på ett sluttande plan. Men få, om ens någon, vet om det lutar uppåt eller nedåt. Och vad värre är, båda riktningarna kan leda till besvärande konsekvenser eller insikter. Så här lyder frågan: om du fick chansen att få en bestående förändring utan smärta eller ansträngning, skulle du välja att bli snyggare eller att få högre IQ?
-
Eftersom jag redan är ett kuttersmycke av stora proportioner så skulle det inte vara helt fel med högre IQ. Att få godkänt på högskoleprovet var en hård knäck.

Tack. Jag andas ut. Jag kan andas igen! Trevlig helg önskar Prisse.